Codrul,
dintotdeauna, a fost frate cu romānul. Asadar lemnul.
Atractia exercitata de lemn asupra taranului
romān nu se explica doar prin consideratii de ordin
economic si ecologic, intervine aici o certa afinitate
spirituala. Ca material de constructie si ornamente,
lemnul se prezinta cu īnsusiri osebite de ale tuturor
celorlalte. Ele tin de categoria fascinatoriului: lemnul e cald,
e prietenos, e smerit dar si august, si e mai ales viu.
De aceea cīnd patrunzi īntr-o regiune īn care
de precadere se bucura constructiile din lemn ori
pasesti īntr-o īncapere unde pentru
faurirea obiectelor, uneltelor si podoabelor a fost folosit
de preferinta lemnul, simti de īndata
diferenta de intensitate radianta si chiar de aura.
Lemnul emana raze cu totul altele decīt piatra ori metalul
(si stabileste, neīndoielnic, distante ca de la
cer la pamīnt īntre el si materialele
plastice), raze discrete, īnvaluitoare, dotate cu
bunavointa, forta calorica si
comunicativitate.
Acei
care, ca mine (nascut īn cuprinsul unei fabrici de
cherestea), au putut cunoaste de mici ispita lemnului vor
īntelege usor de ce am fost captat de ultima
expozitie a pictorului Ion Dumitriu (sala Simeza din
Bucuresti, aprilie – mai 1987), cu īnchipuiri
īndreptate spre suri, fīn, iarba, paie –
componente ale decorului natural vizibil –, dar si cu
altele, majoritate, īnfatisīnd sectiuni
transversale īn trunchiuri de copaci. Am īntinerit pe loc
cu multe decenii, am verificat afirmatia lui Proust: cum ca
memoria noastra este īn primul rīnd olfactiva.
Mirosul īntepator (si fara de seaman)
al rumegusului de dupa ploaie m-a īnstapīnit
si odata cu el fiinta īntreaga mi-au
invadat-o vechile amintiri: stivele de scīnduri, gramezile
de busteni, cuburile de lemn brut si de lemn lustruit,
ferastraiele, gaterele, palanele, basculele, maldarele de
scama lemnoasa. Curtea unei fabrici de cherestea (prevazuta
cu sine si vagonete), ce feerie pentru un suflet de copil!
Si īndepartatul rai, reconstituit, m-a petrecut īn
vreme ce priveam pīnzele lui Ion Dumitriu, īndragostit
si el de lemn, artist care cu neabatuta rabdare,
tacuta evlavie si nesabuita rīvna
a pictat pe cīteva zeci de pīnze – tot ciclul "cap
de grinda" – sectiuni transversale īn
trunchiuri de copaci.
Monotonie?
Obsesie? Limitare? Nu, dragoste, patima, lealitate; deplina
cunoastere a frumusetii si misterului salasluitoare
īn partea cea mai intima si mai de taina a
copacului. Poezia nervurilor, geometria compunerilor savīrsite
de substranta vie, labirintul liniilor drepte si curbe,
mreaja cercurilor concentrice, dispersiunea punctiforma a sevei,
neepuizata complexitate a unor miniuniversuri nici unul la fel ca
celalalt. Iar īn sensibilitatea si cugetul
receptorului: uimire si usoara ameteala
ce-si afla izvorul īn privelistea de strasnica
rigoare si īn slobodele salturi ale camerei de luat
vederi.
Pictura
ca stare poetica. Sectiunile acestea transversale sunt
stari poetice, impactul lor este producator de emotie
poetica, atentia pictorului se dovedeste, conform
retelei valéryene, a fi modalitatea poetica. Pictura
ca dezvaluire si descoperire, soi de viziune mescalinica
(de cīt razbate īn maruntimi) prin care ce
s-ar zice simpla grafica, imagine neutra ori rece examen
telquel-ist se preface īn lucrare de adevar
(Geschehen der Wahrheit), insinuare īn adīncul
ascuns al obiectului contemplat, īn sinea-i inimitabila.
Ion
Dumitriu e un prieten, un devotat si un credincios al lemnului.
Cine si-ar fi putut īnchipui ca sectiunea
transversala a unui trunchi de copac detine atīta
putere, eleganta, precizie si prestigiu! Īntru
nimic inferioara reflectarii unui fragment de cer cu
pulbere galactica īn arierplan. Solemnitate, orīnduiala
si pulsatie energetica. Iar ochiul se apropie
respectuos, sedus, delectat, cu teama de a nu fi cumva indiscret dar
si hotarīt a privi fara sfiala.
Fiecare sectiune e un univers totodata finit si
infinit, o arie de sistematica si facatura,
o vietate.
Si
cei care nu-s prieteni din copilarie cu lemnul si copacul
(neīntrerupt implicati īn mitica, simbolica si
metafora omenirii) nu vor putea rezista, vor fi prinsi de
tariile gazduite īn forme de viata vegetala
superioara. Aceasta ne si demonstreaza pīnzele
lui Ion Dumitriu: ca viata e forma, luare de forma,
īntrupare īn cuante dinamice, īn stari ale
aglutinarii, īn focare de fascinatie.
Un
suflu de statornicie, continuitate si vechime strabate
fapturile acestea bio-matematico-picturale, poemele acestea
modest colorate ale īnfratirii cu unul din cei mai de
temei ortaci ai omului de-a lungul protoistoriei si istoriei
lui. Sa fie oare fratia aceasta spre amurgire? Sa
fie amenintata īn chiar esenta ei? Ion Dumitriu
depune marturie īn sprijinul unei sperante care e si
o convingere: ca e de neclintit legatura dintre om si
lemn nu numai īn peisajul romānesc ci si pe tot
īntinsul planetei daruita cu minunile acestea ale
neuniformitatii, robustetei si gratiei:
lemnul, copacul, padurea.
Vizitati
unul dintre tinuturile unde lemnului din arhaic si pīna
acum i s-a adus necurmat prinos de recunostinta si
īncredere, precum Vrancea, Rucarul, Maramuresul.
Opriti-va īn dreptul portilor maramuresene,
a bisericutelor de lemn, a caselor cu cerdac si
priviti apoi plansele anatomice ale lui Ion Dumitriu. Veti
percepe o indisolubilitate, va veti simti foarte
aproape de una din cele mai specifice si mai īnduiosatoare
ciudatenii ale trairii omului pe bogatul īn
diversitati pamīnt: fidelitatea īn
prietenie. Sectiuni transversale īn trunchiuri de copaci?
Nu, īn misterioasa ectoplasma care uneste –
pīna la extinctia celor doua specii – doua
aspecte ale elanului vital īntr-un cosmos ce pare a fi īn
cea mai mare parte a sa de gheata si de foc, unde nu
stim daca arborele vietii a mai rasarit si-n
alte puncte. Aici, la noi, desigur, da. Si bun, drept,
emotionant lucru a facut Ion Dumitriu cutezīnd a
scoate īn vileag pe calea cea mai directa – calea
artei – textura launtrica a stravechiului nostru
prieten, unicat si el, ca si noi, īn cīt ne
este īngaduit sa vedem din severa tridimesionalitate.