Arta
lui Ion Dumitriu ilustreaza definitoriu ceea ce am putea numi
interioritatea contemplatiei. Pentru ca
īntrutotul remarcabila la acest artist de sorginte urbana
este capacitatea de a se abandona cu o candoare niciodata
disimulata acestui spatiu al eternitatii, care
este satul romānesc. Se simte īn pictura lui Ion Dumitriu
acea nostalgie atīt de proprie orasenilor, dupa
viata la tara, si a cīmpeanului dupa
valurirea īnierbata a privelistilor piemontane.
Artistul nu gloseaza sentimental īn marginea acestei
realitati, ci patrunde, mai exact, se patrunde
de miracolul ei, cotrobaie īn miezul ei existential
si din aceasta scormonitoare truda obiectele pe care
le atinge, surprinzīndu-le īn ipostaze unice, se īncarca
de lumina interioara a descoperitorului. Asa se explica
de ce imaginile, cu care artistul revine astazi īntre noi
(Galeria Simeza), compun un univers de fragmente atīt de
personalizate si de intens vibrate poetic. Multe dintre
lucrarile actualei expozitii se revendica acelei
teribile serii de "portrete ale obiectelor", pe care
anonimii prerenasterii germane si, mai tīrziu, marea
pictura flamanda le-a impus īntr-o scoala
ce dainuie si azi cu stralucire. Unei asemenea
ascendente estetice īndraznesc a-l alatura si
pe Ion Dumitriu. Pictura lui nu poate fi judecata īn afara
subiectivitatii profunde ce o angajeaza īn
repetabilul sau dialog cu elementele unui spatiu de
concentrata spiritualitate.
Rafinamentul
acestei disponibilitati contemplative, emanatia
dinauntru a undelor cromatice cu care artistul īsi
aureoleaza fiecare obiect-personaj, dau dimensiunea unei
metarealitati asupra careia pictorul opereaza cu
migala, īnvaluindu-ne īn mrejele ei atīt
de domestic poetizate. De aceea, pictura lui Ion Dumitriu nu ar putea
fi nicicīnd clasata drept descriptiva. El īsi
compune cu meticulozitate cadrele, scontīnd poate chiar pe
unele efecte cine-fotografice ale imaginii, īntr-o tentativa
foarte moderna de "citire" expresiva a realului.
Pretextele
obiective, ca si modalitatile de īmplinire a
picturii sale se situeaza foarte aproape de tehnicile
hiperrealismului. O pedanta cultivare a detaliului expresiv, o
aplecare pasionata spre notarea exacta a continutului
material al obiectelor, simtul puternic al acestei materialitati
ni-l dezvaluie pe Ion Dumitriu drept un virtuoz al descifrarii
formelor. Au si aceste calitati importanta lor īn
definirea personalitatii artistice a pictorului. Dar,
credem, precumpanitoare ramīne īn pictura lui
Ion Dumitriu arta de a compune si de a exterioriza continutul
acelei metarealitati de intensa vibratie lirica,
de care aminteam mai īnainte. Prin aceasta, artistul ne
dezvaluie chipul fabulos-domestic al existentei īntr-un
spatiu mioritic. Un spatiu ale carui īntelesuri,
conform viziunii etno-filosofice blagiene, nu vom īnceta
niciodata a le descoperi, īmbogatindu-le mereu.
Īn
aceasta sursa as cauta mereu izvorul ingenuitatii
picturii pe care o practica azi Ion Dumitriu. Artistul se afla
la un asemenea pol la īntelegerii, din care orizonturile
lumii, ce o cerceteaza cu atīta īnvaluitoare
dragoste, i se releva cu limpezimea atotgraitoare a
simbolurilor arhetipale. Este semnul echilibrului ce l-a dobīndit
la capatul unor ani de statornice cautari si a
unei tot mai mature deprinderi a mestesugului. Artistul ne
apare astazi deplin stapīn pe instrumentele artei
sale. Expozitia de la Simeza se impune, deopotriva,
prin unitatea viziunii plastice, prin caldura umana a
mesajului ce ni-l propune si prin tinuta estetica a
fiecarei lucrari ce o cuprinde [...].