Pavel Susara
Pictura textualista
Ion
Dumitriu s-a impus īn pictura noastra de astazi
printr-o desavīrsita continuitate stilistica
si printr-o la fel de mare fidelitate fata de
universul pe care si l-a identificat. Ritmurile ciclurilor,
diversitatea formelor, schimbarea perspectivei din care īsi
construieste imaginea n-au facut, īn ultima
instanta, decīt sa adīnceasca si
sa precizeze cu o mai evidenta acuratete aceeasi
problematica plastica si filozofica. Fascinat de
obiectul arhaic si de o lume rurala generica,
deposedata de orice culoare locala si fara
particularizari psihologice, pictorul s-a asezat implicit
īntr-un spatiu care exclude atīt exuberanta
privirii, cīt si prezumtia documentarist-etnografica.
Recent, el a deschis doua importante expozitii īn
doua spatii de expunere situate la extremele geografice ale
tarii: la Timisoara si la Slobozia. Prima, cea de
la Timisoara, care poate fi socotita o expozitie
curenta, de etapa, a fost organizata la Galeria
Brīncoveanu 28, iar cea de-a doua, mult mai ampla
si cu un anume aer retrospectiv, la Muzeul Agriculturii din
Slobozia. Chiar daca cele doua manifestari nu ne par a
avea īntre ele vreo legatura directa, īn
fond aceasta legatura exista si ea este
foarte semnificativa īn ceea ce priveste mai exacta
definitie a personalitatii lui Ion Dumitriu. Īn
expozitia de la Timisoara, pictorul ofera cīteva
elemente care pot fi socotite si semne evidente ale unei
schimbari de atitudine, de relatie cu imaginea si cu
limbajul si chiar de formula stilistica. Artistul
paraseste brusc registrul cromatic pe care l-a
consacrat de-a lungul anilor, abandoneaza tonurile grele,
īncordarile telurice si melancoliile crepusculare
pentru a intra la fel de neasteptat īntr-o lume solara,
predominata de alb si de culori eterice. Compozitia
īnsasi sufera profunde modificari, īn
primul rīnd īn sensul schematizarii ei, foarte
apropiate sistemului bizantin de codificare vizuala. Elementele
de limbaj capata o mai puternica autonomie, relatiile
īn interiorul imaginii se abstractizeaza, iar
conventia estetica sau, mai exact, invitatia
privitorului la un alt gen de complicitate, primeste o pondere
inexistenta pīna acum īn pictura lui Dumitriu.
Īnsa aceasta surprinzatoare primenire, atīt
īn expresie, cīt si īn gīndirea plastica
propriu-zisa, nu este nicidecum o ruptura si cu atīt
mai putin un abandon. Iar acest lucru se poate observa cu o
maxima limpezime īn expozitia de la Muzeul
Agriculturii. Pentru ca aici, ca īn nici o alta
expozitie precedenta, Ion Dumitriu īsi
deconspira deplin mecanismele de constructie a imaginii si
resorturile intime ale gīndirii sale. Departe de a fi un pictor
al obiectelor, al substantei si al materialitatii
īn acceptiunea ei generala, Dumitriu este permanent
un hermeneut īn cīmpul conceptelor si un neobosit
creator de notiuni plastice. El nu negociaza cu datele
imanente ale modelelor sale, ci īncearca sa creeze
categorii, sa propuna modele absolute īn care sa
se regaseasca toate variantele concrete posibile. Si,
din acest punct de vedere, chiar daca pictorul vibreaza
spiritual si se aseaza īntr-un ambiguu spatiu
metafizic, asemenea artistilor nostri din generatia
’70, ca strategie a constructiei formei si ca tip de
asumare a limbajului el este esentialmente un optezecist. Lumea
capata realitate si consistenta nu prin
īndemīnarea mimetica a pictorului, prin fidelitatea
lui fata de un reper preexistent, ci prin grilele de
lectura la care este supusa, ceea ce īnseamna,
implicit, ca ea se naste si se valideaza exclusiv
īn procesul formularii. Obiectivul exista īn
pictura sa īn masura īn care conventiile
expresiei, stiinta codificarii si capacitatea de
a reactiva mecanismele memoriei īsi propun sa-i
accepte si sa-i vehiculeze aceasta existenta.
Īn clipa īn care interesele comunicarii se schimba,
prin reevaluarea limbajului si prin resemnificarea textului,
realitatea īnsasi īsi modifica natura
si īsi primeneste fizionomia. Asa cum
textualistii generatiei ’80 exhiba
auctorialitatea si lasa cititorului deplina libertate de a
percepe nemijlocit vocea naratorului, Dumitriu se autoreflecta
īn propriile sale compozitii nu doar ca prezenta
morala si ca portret psihologic, ci pur si simplu ca
prezenta somatica, usor adusa spre echivoc,
prin conturarea umbrei. Īnsa numai dupa o
urmarire atenta a īntregului traseu pe care l-a
parcurs pīna acum Ion Dumitriu si dupa lectura
rabdatoare a textelor sale plastice, se poate
īntelege firesc, ca un fapt de continuitate intima,
ceea ce īn expozitia de la Timisoara este expresiv si
stilistic o ruptura. Pentru ca Ion Dumitriu este un creator
de imagini lucid, un gīnditor pe marginea acestora si
nicidecum un sclav al lumii vizibile.
Romānia literara, 22 – 28 aprilie 1998