Termenii īn jurul carora
s-ar putea construi o definitie a lui Ion Dumitriu sīnt:
ordine, reflexivitate si vocatie a prieteniei. Fara
nici un fel de tentatie histrionica, imaginea lui se asaza
īntr-un registru plin de paradoxuri; rigoarea sa exterioara
si meticulozitatea gestului cotidian convietuiesc cu
voluptatea expresiei artistice, cordialitatea lui diurna
ascunde o fire meditativa, iar prezenta austera
din spatiul public disimuleaza o imperativa nevoie de
comunicare si de solidaritate umana.
Obiecte
salvate dintr-un sat ipotetic. Aparent, Ion Dumitriu este un
pictor al satului si, prin extensie, al peisajului rural. Un
inventar sumar al obiectelor pe care el le fixeaza īn
memoria pīnzei ar epuiza aproape īn īntregime
formele, imaginile si uneltele comunitatilor
traditionale. De la sura de fīn – la scīndura
gardului, de la pielea īntinsa pentru uscare – la
darac, de la strecuratoare – la jug, de la dealul īnverzit
– la capita, de la cartof – la mar,
de la umbra unui personaj inaparent – la sfecla, totul
recupereaza un spatiu īn acelasi timp
familiar si fabulos.
Reprezentate cu o acuratete
care, de cele mai multe ori, trece cu mult dincolo de intentiile
de identificare, aceste obiecte par colectionate dintr-o obscura
pornire de etnolog, de muzeograf sau de arhivar. Asemenea speciilor
pe cale de disparitie, reprezentate patetic prin cīteva
exemplare, formele lui Dumitriu au ele īnsele patetismul
ultimului exemplar. Puse īn pagina agresiv si rupte
de orice context, ele sugereaza, precum relicvele, realitati
abisale, naratii vagi si lumi disparute. Amprente ale
unei umanitati arhaice, trecute demult din istorie īn
mit, imaginile lui Dumitriu recupereaza metonimic o imagine mult
mai ampla, pe care privitorul este īndemnat sa o
recunoasca, sa o īnteleaga si sa
si-o īnsuseasca.
De
la imagine si notiune. Īnsa acest discurs cu
(si despre) obiecte salvate nu este decīt o capcana.
Pictura lui Dumitriu nu are nimic documentarist si
denotativ. Ea nu invoca nici contexte, nici lumi disparute
si cu atīt mai putin realitati sociologice.
Obiectele alese ca modele cu o maxima atentie si cu o
sensibilitate la fel de mare sunt ele īnsele forme cu un imens
potential expresiv. Identificīndu-le, pictorul nu face
decīt sa le deplaseze din realitatea lor anodina,
asociata unei utilitati lipsite de orice ambiguitate,
īntr-un cīmp cu semnificatii simbolice a carui
dominanta majora este tocmai gratuitatea. Imaginea comuna,
unealta previzibila si forma determinata strict de
functie dobīndesc, dintr-o data, prerogativul
obiectului absolut. Prin monumentalitate, prin prelevarea ei din
contextul utilitar si prin voluptatea descrierii plastice,
reprezentarea capata subit valoare exponentiala.
Cotidianul devine pe nesimtite exemplar si īn
imaginea lui astfel validata īncepe sa se regaseasca
īnsasi categoria din care el face parte. Semnul
plastic se transforma īn notiune, dupa cum
obiectele īnsele se transforma īntr-un fel de
etaloane mentale; daracul se preschimba īn Darac,
strecuratoarea īn Strecuratoare, jugul īn
Jug si sura īn Sura. Transpuse din spatiul
lor precar īn spatiul conventional al pīnzei,
aceste obiecte modifica definitiv īnsesi mecanismele
perceptiei. Īn loc sa le citeasca utilitatea si
sa le evalueze īn consecinta, ochiul percepe
forme, descifreaza structuri, cīntareste
densitati, vibreaza tactil si jubileaza
festiv ca īn fata unui mare spectacol.
Īntre
conventie si metafizica. Ion Dumitriu nu ramīne,
īnsa, nici la acest nivel. Limpezimea si sobrietatea
notiunilor se topesc īncet īn ambiguitate si
īn mister. Un imens sentiment al solitudinii īnvaluie
totul si īn imagine se instaleaza aburii melancoliei.
Dincolo de conventii si de rigorile limbajului, obiectele
se anima pīna dobīndesc psihologia unor
personaje cu un statut bizar. De-a latul unui peisaj ori pe textura
vibrata a scīndurii de gard se profileaza, abia
perceptibila, sub forma de umbra, silueta unui corp
uman care poate fi a pictorului īnsusi, ori a privitorului
care, prin exercitiul contemplatiei, se implica direct
īn structurile compozitiei. Pīna si
elementele naturilor statice, īn special cele legate de
vitalitatea pamīntului – cartoful sau sfecla –
sīnt surprinse īntr-un moment echivoc de care se leaga
deopotriva extinctia si regenerarea. Prin izolare si
prin supradimensionare, prin tratarea hiperrealista a formei si
prin asezarea lor pe fonduri neutre, obiectele lui Dumitriu sīnt
surprinse īn acea deplinatate existentiala dupa
care nu mai poate urma decīt starea de criza. Recent,
pictorul si-a reformulat limbajul, īnsa datele majore
ale picturii sale nu s-au modificat. Deschiderea paletei pīna
la alb, jocurile de transparente si sumarele comentarii īn
care ironia se amesteca abia perceptibil cu o unda de
tandrete n-au facut decīt sa consolideze
caracteristicile mai demult enuntate ale acestei picturi. Desi
par īncremenite si atemporale, asezate īntr-o
perspectiva stilistica apropiata mai degraba
modelelor clasice, imaginile lui Dumitriu tradeaza o
puternica fervoare existentiala si o
constiinta pe cīt de calma īn
aparenta pe atīt de īncordata īn
straturile sale profunde.