Ioan T. Morar
Culorile umbrei
Cīnd mi-a raspuns la
īntrebarea ce, dupa tipic englezesc, va ajunge si la
noi salut ("Ce mai faci?"), "Pictez umbre", am
avut o clipa de usoara descumpanire. Īmi
venea greu sa cred ca el, pictorul realului celui mai real,
se "joaca" acum cu inconsistenta umbrei. Aveam
sa-mi revizui, odata cu intrarea īn primitorul
atelier, pripita nedumerire. Umbrele pe care le picteaza Ion
Dumitriu nu sīnt simple sincope ale luminii, proiectii
mecanice ale formei pe suprafetele din jur. O inefabila
īncarcatura face din ele centrul de interes al
lucrarii, izvorul secret al unei (aproape) imperceptibile
vibratii. Cu toate acestea, efectul nu este unul de melancolie
metafizica, asemeni celui provocat de umbrele lui De Chirico (de
exemplu) si este departe si de ideea de zadarnicie
din stravechea sintagma "umbra si vis".
Umbrele acestea nu sīnt nici modalitate de a tensiona sau
echilibra din punct de vedere compozitional tablourile din care
fac parte. Iata ca este mai usor sa spui ce nu
sīnt decīt ce sīnt umbrele lui Dumitriu. Vom spune
ca ele par a fi "obiect" de studiu si meditatie
plastica, dar nu numai atīt. Restul lucrarilor,
contextele umbrelor sīnt, mai departe, o continuare fireasca
a preocuparilor mai vechi ale pictorului, secvente
recuperīnd poezia peisajului, fragmente care ajung sa para
(s-a spus) ireale de reale ce sīnt. Umbrele de acum sīnt
un fel de oglinzi īndaratnice care absorb culoarea si
nu o mai dau īnapoi, o traduc īn cīteva nuante
de brunuri si de albastruri alchimic dozate care, īnsa,
īti dau seama, īti pot da seama despre ceea ce
"oglindesc": arbori, capite, pereti,
garduri, elemente din recuzita curenta a pictorului. Printr-o
abila mīnuire a iluziei plastice, tablourile cu umbre ale
lui Ion Dumitriu fac un pas īn plus spre utopica dobīndire
a spatialitatii si asta se datoreaza, īn
buna masura, oglinzii īndaratnice care
īti ofera (īn schimbul imaginii ciudate) īn
alt registru cromatic, dialogul real – virtual.
Amfiteatru, nr. 6 / 1988